Introduktion Till Chatbots
Alla pratar om automatisering idag och vad den kan medföra verksamheten. Det kan vara gymmet som vill fixa ett bokningssystem som sköter sig självt och svarar på frågor om när det är öppet, var man hittar det och vilka priser som gäller. Det kan även vara den den stora offentliga verksamheten som mottar 100 tals samtal varje dag från sina medborgare angående frågor som återkommer hela tiden.
Efter att ha varit verksam IT Branchen i snart 14 år så har jag sett med egna ögon vad som skulle kunna effektiviseras och jag ser chatbots som ett av alla verktyg som skulle kunna hjälpa till med detta. För att nämna några fler exempel på vad som skulle kunna effektiviseras kommer följande taget direkt från min personliga erfarenhet:
Kunskapsartiklar som “alla” vet är viktiga att hålla uppdaterade och tillgängliga men som i regel florerar runt intern inom verksamheterna och som, av någon outgrundlig anledning, aldrig kan hittas när man väl behöver dem. Kanske har jag varit på enbart på “fel” ställen men jag har en magkänsla att det ser ut så inom dem flesta verksamheterna.
Onboarding. En annan sak jag kommer att tänka på är “onboarding” proceduren, d v s hur lång tid det tar för att de facto komma igång med jobbet som nyanställd/inhyrd. Dem flesta företag jag har varit på får man räkna med några veckor innan alla rättigheter m m är på plats vilket kan vara rejält frustrerande för mig som nyanställd/inhyrd men även för t ex avdelningschefen som bara önskar att den nya kommer igång så fort som möjligt.
Helpdesk. Kanske det mest uppenbara området på vad som med väldigt enkla medel skulle kunna effektiviseras. Vet inte hur många gånger jag suttit i helpdesk och svarat på samma typ av frågor som en mänsklig papegoja :-)
Detta är bara några få av alla exempel jag skulle räkna upp som skulle kunna göras mycket effektivare. Frågan är dock hur? Hur gör man det enklare för servicedesk att hitta information angående hur man återställer en iphone? Hur kan man få den nyss inhyrda IT Konsulten Patrik att komma igång med uppgift så fort som möjligt? Hur kan vi hjälpa läraren Eva att få igång sitt wifi när hon har lektion med sina elever och faktiskt inte har möjlighet att ringa till IT supporten?
Till vår verktygslåda så har vi då bl a chatbots som har utvecklats otroligt snabbt bara under det senast halvåret och kan lösa många av dem utmaningar som vi står inför.
Men, vad exakt är då en chatbot?
En chatbot är en form av artificiell intelligens (AI) som är programmerad för att simulera mänskliga konversationer med användare via textbaserade gränssnitt.
Vad används dem till?
Chatbotar används för att automatisera och underlätta interaktionen mellan människor och datorer genom att svara på frågor och utföra uppgifter i realtid. De kan implementeras på webbplatser, appar, sociala medier, och andra digitala plattformar.
Det finns flera typer av chatbots med olika användningsområden. Dem vanligaste är dock:
- Customer service chatbots
- lead chatbots
- Onboarding chatbots
- Staff training chatbots
- Data analysis/insights chatbots
- Persona chatbots
Hur man kan använda dem är lite olika och jag kommer gå mer ingående på detta i följande artiklar. Jag kommer även då beskriva hur du själv kan skapa en egen.
Vilka kan då har nytta av dessa chatbottar?
Chatbotar har många användningsområden, inklusive kundtjänst, support, e-handel, bokningar, och mycket mer. I stort alla verksamheter skulle kunna spara in väldigt mycket tid om dem tog till sig den nya teknologin.
Vad innebär detta rent konkret?
Genom att använda chatbotar kan företag effektivisera kommunikationen med sina kunder och förbättra kundupplevelsen genom snabbare och mer tillgänglig support. Man kan också få bättre och enklare överblick över sin verksamhet, minska belastningen på HR när det kommer till nyrekrytering, enklare för anställda att hitta information om hur en uppgift skall utföras samt mycket mer…
//Patrik